Glennguiden

haggis confusion styrelse

Gustav ”Haggis” Haglund
Projektledare
gustav.haglund@confusion.nu

Hej Glenn!

Vi är så glada av att ha dig med oss för ConFusion! Vi är  äntligen tillbaka på Världskulturmuseet, redo för ett nytt konvent. Tillsammans ska vi skapa Sveriges PEPPIGASTE konvent, och det här är din guide till allt du kan tänkas behöva veta.

Som Funktionär (eller Glenn) är ditt uppdrag att vara konventets ansikte utåt i möte med besökarna, och att bidra till en gó gemenskap för andra som jobbar, såväl som besökare.

Det finns mycket information kring att jobba på ConFusion, och därför finns denna guiden som stöd till dig som är ny eller inte varit med på länge. Du kommer också att få en massa nyttig information utav din Arrangör (den som anlitat dig inför konventet).

Med det sagt, dags att dra igång!

Vad får jag som Funktionär?

Vi är såklart väldigt tacksamma för det arbetet ni gör för att ConFusion ska bli ett så bra konvent som möjligt. Som Arrangör får man följande:

  • Fri entré till hela konventet (ej Världskulturmuseets utställningar, se nedan)
  • 2 mål mat på fredag-lördag, samt 1 mål mat på söndag
  • Sovsalsplats
  • Arbetströja (t-shirt)

 

Det får även beställa årets konventströja till inköpspris. Mer information om detta kommer inom kort.

Din Arrangör

Du har en teamledare under ConFusion 2023: Quest, din Arrangör.

Detta kan du förvänta dig av din Arrangör innan konventet:

  • Vilka tider du ska jobba under konventet
  • Vad för arbetsuppgifter som ingår i din roll
  • Kontaktinformation till Arrangör
  • När din Arrangör kommer att vara på plats
  • När du senast behöver vara på plats
  • Hur du hittar till konventet och sovsalen
  • Vad PersonalService (PeSe) är och erbjuder
  • När du tidigast kan åka hem

Världskulturmuseet

ConFusion 2023: Quest anordnas på Världskulturmuseet (förkortat VKM). Museet är öppet som vanligt dagtid, för att sedan stänga för allmänheten kl 17:00. Allmänheten har tillgång till försäljarytor och Trappscenen, men inget som sker bakom en dörr.

Under hela konventet kommer det finnas personal från VKM, inklusive säkerhetsvakter och städare i lokalerna. Kom ihåg att visa hänsyn då det är deras arbetsplats vi invaderar. Hjälp oss att bibehålla vår goda kontakt med Världskulturmuseet, heja gärna på dem när du passerar dem i korridorer och hissar och kom ihåg att när ni för en dialog med dem att ni gör det i ConFusions namn. Vissa team kommer ha direktkontakt med museets personal, och i sådana fall sköts deta via din Arrangör

Jämfört med tidigare år är det från och med 1 januari 2023 inte fri entré till museet längre. Det påverkar inte oss i någon större utsträckning, men besökare och personal behöver köpa entré till museet för att kunna besöka utställningarna. Den kommer att vara rabatterad under konventshelgen för alla med årets ConFusion-band, som du som Funktionär får vid incheckning.

Obligatorisk utbildning

Inför att konventet öppnar på fredagen kommer Världskulturmuseet att hålla en utbildning för oss om deras lokaler. Förutom rundvisning kommer det att gå genom brandsäkerhet, säkerhetsföreskrifter och annan viktig info. I kontraktet har VKM formulerat denna som obligatorisk för alla arrangörer samt funktionärerna i Trygghetsteamet. Om ni inte kan vara där i tid så anmäl detta till Milton Dirkhammar senast den 29/9.

Arbetskläder

Alla som jobbar på ConFusion ska vara igenkännbara. Du som är Funktionär kommer under konventet att ha på dig en t-shirt. Arrangörer kommer att ha t-shirts och namnbricka.

På Glenn kan du under Inställningar ange vilken storlek du önskar på din tröja. Gör det så fort du läser det här, så att du inte glömmer bort det. Glömmer man bort att göra detta innan vi lägger beställning hos tryckeriet får man en tröja i storlek Large eller uppåt.

Personalservice

På våning 6 inne på Världskulturmuseet hittar du PersonalService. Din Arrangör kommer att berätta mer i detalj vad detta är, men kort sagt så är det dit ni går när ni behöver vila, fylla på med energi, få information eller svar på allmänna frågor.

PeSe är helt enkelt en stöttepelare för dig som funktionär, och finns även där för den som behöver prata av sig kring stort och smått.

PeSe har lite koll på allt möjligt kring eventet och har absolut koll på infrastrukturen. Gå till PeSe om du har frågor och behöver hjälp med saker som material, inköp, vilken arrangör du skall kontakta, frågor om lokalen; PeSe kommer antingen kunna svaret eller veta vem du skall kontakta med din fråga. PeSe hjälper även handgripligen till med att kontakta och föra vidare information arrangörer och funktionärer mellan.

Personalmat

Mat serveras under konventet utav Restaurang Tabla, som redan befinner sig i lokalerna och har serveringstillstånd med ensamrätt. De kommer att erbjuda buffé och snacks till anpassade priser hela konventet.

All personal kommer att bli bjudna på 1-2 mål mat per dag, som fås i utbyte mot matbiljetter. Lunch serveras från öppning till 15:00, och vi rekommenderar att ni äter under denna tiden. Lunchbiljetterna är specifika för vissa tider, och delas ut varje morgon utav din Arrangör.

Det är inte tillåtet att ta med egen mat och äta den i Världskulturmuseets öppna lokaler. Vill man ta med sig egen mat tar man den med sig till Personalservice (PeSe) och värmer/äter den där.

SOVSAL för personal

Sovsalarna finns på Katrinelundsgymnasiet. Alla arrangörer och funktionärer som vill kommer att via Glenn kunna boka en plats där. Om du inte vill ha en plats i sovsalen skall du anmäla det med. Du gör detta val på Glenn under fliken ”Inställningar”.

För er som skall sova i sovsal så kommer ni behöva anlända med ert bagage till VKM på fredag morgon, därifrån så kommer ert bagage att transporteras till sovsalen och en specifik väskgarderob där ni sedan på kvällen kan hämta ut era saker. Så det ni behöver tillgång till under dagen lägger ni i PeSe istället.

Personalsovsalen kommer att finnas fredag till söndag – vi kan alltså inte garantera sovplatser för funktionärer under torsdagen. Anländer du för upprigg och behöver någonstans att sova, kolla förslagsvis med andra arrangörer som bor i Göteborg.

Upprigg

Upprigget startar torsdagen 5 oktober klockan 11.00 och håller på tills 16.45 och sedan flyr vi lokalen eftersom den larmas 17.00.

Upprigget är en solidarisk insats som går ut på att tillsammans förbereda så mycket vi kan inför fredagen. Alla funktionärer som dyker upp tillhör upprigget, oavsett vilket team de ingår i. Samordningsgruppen (SG) kommer att delegera funktionärer och arrangörer så att upprigget går snabbt och smidigt.

Du som Funktionär behöver inte vara på plats förrän senast fredag förmiddag, men det uppskattas såklart om du kan vara där redan på torsdagen. Prata med din Arrangör om du vet att du vill och kan vara med på upprigget.

På fredagen kan vi komma in från 08.00. Personlig utrustning kommer därefter delas ut av Arrangörer.

nedrigg

En gyllene regel här är att allt ni kan förbereda innan nedrigget skall ni förbereda. All tid vi kan spara är bra. Besökarna lämnar museets lokaler 17.00 på söndagen och vi har sedan fram till 20.00 på oss att plocka ihop, återställa och ta oss därifrån. Under nedrigget skall du sedan så fort som möjligt packa ihop och återställa ditt område. När det är klart skall du skicka alla dina funktionärer upp till PeSe där de kommer bli utsända på att hjälpa andra team att rigga ned. För precis som under upprigget så är detta något vi centralstyr med fokus på att klara av det gemensamt.